Wednesday, March 7, 2007

Ciri-ciri Hamba Allah Yang Sejati.

Bilangan 19 : 19 Safar 1428H bersamaan 9 Mac 2007


Ciri-ciri Hamba Allah Yang Sejati.


Oleh : AJK Biro Pembangunan Insan Muslimat.


Apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan hamba Allah yang sejati? Mahukah anda menjadi salah seorang daripadanya seperti yang telah dirakamkan di dalam kitab suci Al-Quran? Pada minggu ini, marilah sama-sama kita perhatikan ayat Al-Quran yang menjelaskan antara ciri-ciri hamba Allah yang sejati.“Katakanlah,: Berimanlah kamu kepada Allah atau tidak usah beriman (sama saja bagi Allah).’ Sesungguhnya orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila Al-Quran dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur di atas muka mereka sambil bersujud. Dan mereka berkata Maha Suci tuhan Kami, sesungguhnya janji tuhan kami pasti dipenuhi.’ Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu’.” (Al-Israa’;107-109)



Penggal ayat ini ialah tayangan yang menyentuh lubuk hati dan tayangan orang-orang dahulu yang diberikan ilmu. Ketika mereka mendengar bacaan Al-Quran mereka menjadi sangat khusyu’ dan “mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud”(ayat 107). Kemudian lidah-lidah mereka mengucapkan dengan lafaz-lafaz yang menggetarkan perasaan-perasaan mereka yang mengagungkan Allah dan membenarkan janji-Nya.”Mahasuci Tuhan kami, sesungguhnya janji tuhan kami pasti dipenuhi” (ayat 108)



Pengaruh ayat Al-Quran telah menundukkan mereka. Ungkapan lafaz-lafaz pun tidak mencukupi untuk menggambarkan apa yang dirasakan dada mereka ketika itu. Tiba-tiba linangan air mata meleset mengungkapkan pengaruh yang bergemuruh yang sudah tidak dapat lagi diilustrasikan oleh lafaz-lafaz, ”Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu’”(ayat 109) di atas segala kekhusyukan yang mereka rasakan. Itulah peristiwa yang mengilustrasikan keadaan perasaan yang meluap-luap akan cinta dan rindu kepada Allah. Peristiwa yang melukiskan pengaruh Al-Quran dalam hati-hati yang terbuka untuk menyambut geloranya. Di dalam hati yang mengenal tabiat dan nilainya disebabkan ilmu yang diberikan kepada mereka sebelumnya. Ilmu yang dimaksudkan di sini adalah apa yang Allah turunkan berupa kitab suci sebelum Al-Quran ini. Ayuhlah teman, apa ditunggu lagi..kajilah Al-Quran, gunakan peluang di sini sebaiknya untuk mendalami kitabNya. Ingatlah, kita akan dipersoalkan kerana telah datang kitab dariNya. Mengapa tidak diamalkan?



Moga kita tidak termasuk dari kalangan orang yang rugi. Mengambil sebahagian dari kitabnya, dan meninggalkan sebahagian yang lain pula. Nauzubillah...

Dipetik dan diolah dari kitab tafsir Fi Zhilalil Quran
Oleh: Ajk BPI Muslimat

No comments: