Sunday, August 26, 2007

Samakah dunia kita?

Samakah dunia kita?


Disediakan oleh : Nur Fatin Hanira Binti Abdul Patar, tahun satu, kuliah perubatan, Universiti Kaherah


Diolah daripada karya asal Harun Yahya

Pernahkah anda berfikir apakah orang lain mengalami perasaan melihat, menghidu atau menyentuh sebagaimana anda? Mungkin pernah, namun anda tidak dapat menyimpulkan secara pasti kerana mustahil bagi anda untuk mengetahui dunia pancaindera orang lain.

Sebuah persoalan yang pernah timbul suatu waktu dulu: “Apakah perbezaan antara apa yang saya lihat dan yang anda lihat tatkala merasakan dunia ini?” Kita semua sepakat bahawa ketika kita melihat sekuntum mawar merah maka mawar itu bukanlah biru atau hijau, tetapi merah sebagaimana yang kita sama-sama saksikan..

Sifat asli dari pengalaman-pengalaman yang dihasilkan melalui pancaindera kita tidak memungkinkan kita memberikan jawapan pasti atas pertanyaan-pertanyaan ini. Meskipun begitu, pakar dalam bidang tersebut berpendapat bahawa hasil-hasil yang mereka peroleh dari pelbagai kajian mereka sudah cukup untuk menjawab pertanyaan “Apakah dunia yang kita rasakan berbeza?” dengan jawapan "Ya".

Terdapat sejumlah perbezaan besar di antara pancaindra masing-masing . “Tidak ada dua orang yang hidup di dalam satu dunia pancaindera yang sama,” menurut pakar neurology, Paul Breslin dari Monell Chemical Senses Center [Pusat Indra Kimiawi, Monell] di Philadelphia. “Dunia yang anda lihat, makanan yang anda rasakan, aroma yang anda hidu , semuanya dirasakan dengan cara anda yang tersendiri,”, jelasnya.

Apabila anda bertanya kepada berlainan orang yang merasa minuman yang berasa tidak enak apakah mereka menyukainya? maka anda akan menerima jawapan yang berbeza. Kebanyakan akan mengatakan mereka tidak suka. Tetapi tidak semuanya. Akan ada sebahagian lain yang mengatakan mereka tidak merasakan sesuatu yang aneh di dalamnya, dan bahkan beberapa orang mengatakan mereka menikmati minuman tersebut.

Pakar-pakar saintifik pun telah mengamati kepelbagaian seperti ini pada pelbagai percubaan terhadap deria yang lain. Terdapat sejumlah perbezaan penting pada setiap manusia dalam membezakan cahaya dan warna.

Samir Deeb, seorang peneliti tentang perbezaan-perbezaan dalam penentuan warna di Universiti Washington, Seattle, menyimpulkan penemuannya dalam pernyataan berikut, “Bahkan antara individu yang memiliki penglihatan normal, ujian terhadap persepsi warna memperlihatkan perbezaan yang besar dalam hal bagaimana warna-warna dilihat.”

Dengan demikian terdapat variasi antara individu setidak-tidaknya pada keempat-empat pancaindra. Ini bererti mata, hidung, lidah dan kulit anda benar-benar berbeza dari apa yang dimiliki oleh orang lain. Paul Breslin menegaskan tabiat berdasarkan daripada penemuan-penemuan ini: “Jika anda menganggap bahawa hampir setiap hal yang kita kenali sejak lahir bergantung pada sistem deria kita, maka perbezaan-perbezaan deria individu kitalah yang jauh lebih menarik.” Dengan kata lain, “hidup kita keseluruhannya merupakan hasil persepsi kita.”

Ini bererti seseorang berhadapan dengan kebenaran hidup yang terpenting.

Akan tetapi bagaimana selok belok yang sedemikian luar biasa rumit, saling berkait rapat dan terperinci daripada kehidupan dapat berlangsung dengan cara yang sedemikian nyata dan tanpa terputus di dalam sebuah dunia yang di dalamnya hanya ada sebagai sebuah persepsi ?? Milik siapakah seluruh informasi ini, dan siapakah Pencipta dari semua peristiwa dan Penguasa segala sesuatu?

Siapa pun yang dengan tulus memikirkan persoalan-persoalan ini akan pasti melihat kebenaran. Allah telah menciptakan manusia beserta seluruh kemampuan deria(persepsi) mereka, dengan kata lain takdir mereka, dan Allah adalah Penguasa kehidupan mereka di setiap waktu. Dia mengetahui apa yang terjadi pada setiap saat.

Dua peristiwa yang disebutkan Allah dalam Al Qur'an mungkin menunjukkan bahwa perbezaan-perbezaan pancaindera tidaklah terbatas pada perbezaan-perbezaan kecil dalam mengenali warna atau rasa sakit. Yang pertama dari peristiwa ini merujuk pada Nabi Ibrahim AS yang merasakan api sebagai dingin. Allah yang Mahakuasa mengeluarkan perintah :

“Hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim!” (QS. Al Anbiyaa', 21:69),

Dan dengan kehendak-Nya Nabi Ibrahim tidak merasakan sedikit pun kepanasan dan bahang daripada api. Demikianlah, Nabi Ibrahim merasakan api, yang dirasakan panas membakar oleh setiap orang, sebagai sesuatu yang sejuk. Pada peristiwa lainnya, Allah menampakkan golongan yang tengah berperang di pihak-Nya berjumlah dua orang di mata para musuh mereka:

"Sesungguhnya telah ada tanda bagi kamu pada dua golongan yang telah bertemu (bertempur). Segolongan berperang di jalan Allah dan (segolongan) yang lain kafir yang dengan mata kepala melihat (seakan-akan) orang-orang muslimin dua kali jumlah mereka. Allah menguatkan dengan bantuan-Nya siapa yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai mata hati." (QS. Al Qur'an, 3:13)

Pengungkapan bahwa satu orang digambarkan sebagai dua orang "dengan mata kepala mereka sendiri“ sangatlah jelas, dan mengesahkan bahawa para pengingkar Allah mungkin telah mengalami perbezaan penglihatan dengan melihat satu orang yang beriman berjumlah dua..Wallaahu a'lam. Ayat-ayat ini menunjukkan bahwa perbezaan-perbezaan pancaindera telah ditetapkan sebelumnya oleh Allah dengan pengetahuan yang tidak mampu kita fahami. SubhanaAllah..Maha Kuasa tuhan sekalian alam..

"Dan di bumi itu terdapat ayat (pengajaran) bagi orang-orang yang yakin.Dan di dalam DIRI kamu , apakah kamu tidak memerhatikan?" (Az-Dzariyat ,ayat 21)

No comments: